THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nie je jednoduché neopakovať sa a neustále písať o niečom novom a trošku iným spôsobom. Presne s týmto problémom sa časom musia vysporiadať s väčším či menším úspechom všetci spisovatelia bez výnimky. A tu sa ocitol aj Michael Cunningham. Po úspěšných "Hodinách" a "Domove na konci sveta" sa musel rozhodnúť. Opakovať spoľahlivé alebo vyskúšať nové? Cunningham sa priklonil v tomu prvému. Bohužiaľ je ťažko povedať, či urobil dobre.
Autor sa vracia k zaužívanej šablone písania, na akú sme si u neho už navykli. Ocitáme sa postupne v troch rôznych obdobiach, s tromi rôznymi hrdinami – mierne retardovaným chlapcom, Afroameričankou v stredných rokoch a napokon s androidom z 24. storočia. Na rozdiel od predchádzajúcich diel sú ale ich príbehy striktne chronologicky vyhranené, neprelínajú sa, skôr pripomínajú tri na sebe nezávislé poviedky. Spájajú ich len symboly, prešmyčky mien a samozrejme jedna a tá istá téma. Rovnako ako forma románu však nie je ani ona téma prekvapením. Opäť je to neutíchajúci smäd po láske a po aspoň trošku normálne fungujúcej rodine. S tým sme sa u Cunninghama už stretli. A nie raz, ale vo všetkých jeho doterajších dielach.
Cunningham sa teda vo "Vzorových dňoch" postupne prepísal až k akejsi „tvorivej vyprahlosti“. Aj napriek tomu má však román svojský charakter. Nie je to ale ani tak vďaka Cunninghamovi ako vďaka veršom Walta Whitmana. Práve ich využitie v najmenej očakávaných chvíľach a nezvyklých situáciách posúva "Vzorové dny" do úplne inej dimenzie. Bez nich by boli len priemerným románom neponúkajúcim žiadne uspokojenie, nevyvolávajúcim žiadne otázky. Bol by bez vône a zápachu, nemastný-neslaný.
Co myslíš, že se stalo z těch mladých a starých mužů?
A co myslíš, že se stalo z žen a dětí?
Žijí někde a vede se jim dobře,
neboť ten nejmenší výhonek dokazuje, že skutečně není smrti.
A byla-li někdy, vedla kvapný život a nečekala na konci, aby jej zaskočila,
a zahynula v okamžení, kdy se život zjevil.
Všechno postupuje v dál i v šíř, nic nezaniká,
a zemřít je něco jiného, než si kdo myslil, a blaženějšího.
Cunnigham mal teda po Virginii Woolfovej znovu šťastnú ruku v podobe Walta Whitmana, ktorého verše posunuli román takpovediac na vyšší level. Ale aj tak tomu čosi chýbalo. Atmosféra, feeling, hlbšia sonda do duše hrdinov? Ťažko povedať. Jedno je však isté. "Vzorové dny" nie sú tým najlepším, čo Cunningham napísal. Aj napriek tejto skutočnosti však patria medzi to lepšie, čo súčasná literatúra ponúka. Otázkou len ostáva, koho si Cunningham „vezme na pomoc“ nabudúce a či to bude jeho čitateľom ešte stačiť. Možno je načase začať sa spoliehať opäť viac na seba než na iných.
Vydáno: 2006
Vydavatel: Odeon
Michael Cunningham: Vzorové dny
Nakladatel: Odeon
Edice: Světová knihovna
ISBN: 80-207-1214-3
EAN: 9788020712141
Originál: Specimen Days
Překlad: Veronika Volhejnová
Formát: 304 stran, 20,5x13cm
česky
vázaná vazba
400gr
1. vydání
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.